Passie voor zwemles #2: Collega’s
6 juni 2017
Alles weergeven

Passie voor zwemles #1: het verschil kunnen maken

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Wat een geweldige avond was dat op 7 maart! Leuk om zoveel mensen enthousiast te zien over mijn vak. We hadden zelf ook niet verwacht dat we zoveel mensen zouden aantrekken met onze vacature tot een interne opleiding tot zwemonderwijzer. Maar de aanblik van 38 geïnteresseerden om vakgenoot en collega te worden, was hartverwarmend.

Eén van de aanwezigen vroeg mij tijdens die avond, enigszins verontschuldigend voor het persoonlijke karakter van de vraag, waarom ik zwemonderwijzer geworden was. Met veel plezier en nostalgie heb ik vervolgens een 19-jarig traject beschreven dat, zoals dat zo vaak gaat, bezaait  was met keuzes, kansen en toevalligheden. Maar ook vertelde ik over mijn diepste overtuiging als mens, die ik zoveel mogelijk in alle aspecten van mijn werk terug laat komen: er is niets mooiers in je leven, dan het verschil kunnen maken in het leven van iemand anders.

Ik ben me er van bewust, dat je bij een dergelijke lijfspreuk niet direct denkt aan zwemonderwijs. Elke zwemlesouder zal je enigszins dankbaar zijn voor het behalen van 3 diploma’s in twee jaar tijd, je blijft in hun ogen toch vaak een passant in het leven van hun zoon of dochter. Natuurlijk is dat ook wel enigszins zo. Aan de andere kant, iedereen kan zich zijn of haar eigen zwemles wel herinneren. En ook veel details daarvan: de meester of juf was streng (of juist niet), onder water zwemmen was leuk (of juist niet) en je was blij dat je klaar was (of juist niet).

Een zwemlesouder wees mij er ooit op, dat wij zwemonderwijzers door kinderen op een vergelijkbare manier op handen worden gedragen als een meester of juf van de basisschool. Laat ik duidelijk zijn, ik zeg hier niet dat we ook daadwerkelijk dezelfde impact hebben als genoemde beroepsgroep. Daarvoor verschillen onze contacten met de kinderen teveel (kortere periode én kortere momenten). Maar we krijgen inderdaad veel te maken met onderwijsgerelateerde momenten, zowel didactisch als pedagogisch.

Een zwemlestraject bestaat voor elk kind uit ontdekken, proberen, falen, overwinnen en slagen. Dat brengt de nodige emotionele ups en downs mee. Elk kind is daarom in meer of mindere mate ‘opgelucht’ als het diplomazwemmen  voorbij is. Ouders ook, vaak om logistieke redenen. En ik ook. Ik zie blije kinderen de zwemzaal uitlopen. Soms krijg ik nog een hand, een high-five of een knuffel. Maar er wordt niet altijd afscheid van je genomen (je bent immers maar een passant, weet je nog?). Dat is niet erg. Net als opvoeden is les geven ook loslaten. Als kinderen blakend van het zelfvertrouwen en met zoveel (hopelijk leuke) herinneringen, voor nu én voor later het ZwemCentrum verlaten, dan heb ik weer kunnen leven/werken naar mijn motto. Het verschil is gemaakt.

– Aron van Strien, Hoofd Zwemzaken

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.